Bekijk de meest gestelde vragen

Wil je meer weten over Amazon? Lees hier onze FAQ.

Verkopen op Amazon

Verkopen-op-amazon.nl is onderdeel van E-marketingsupport.nl. E-marketingsupport heeft verschillende labels waarbij zij merken helpen groeien over de grens.

  1. Bij Verkopen op Amazon werken native Amazon-specialisten die bedrijven ondersteunen bij het inrichten en managen van het Amazon verkoopkanaal.
  2. Wij gebruiken innovatieve software om het Amazon assortiment te optimaliseren en de winst te maximaliseren. Door middel van deze software kan onder andere de ROI van elk product worden gemeten.
  3. Verkopen op Amazon heeft campagnes uitgevoerd voor bekende merken, niche aanbieders en grote web warenhuizen. (WeFashion, Lucardi, Chesterfield, Fatboy)
  4. Klanten van Verkopen op Amazon kunnen direct adverteren binnen Amazon. Dit geldt alléén wanneer het Amazon account is ingericht door Verkopen op Amazon. Normaal gesproken kan een nieuwe Amazon verkoper adverteren na drie maanden.

Amazon genereert meer dan 30 procent van de totale Duitse e-commerce markt. 50% zoekt via Amazon naar gewenste producten. Daarmee is Amazon de marktleider als het gaat om e-commerce in Duitsland. In 2015 kwam de omzet uit op meer dan 12 miljard euro. Amazon heeft zijn succes te danken aan de grote naamsbekendheid die is opgebouwd sinds de jaren negentig.

Amazon gaat de groei doorzetten door het assortiment verder uit te breiden. Amazon gaat dit realiseren door zijn platform open te stellen voor retailers, producenten en webwinkeliers. U moet er rekening mee houden dat u een omzetcommissie moet afstaan ongeveer 15 procent. Sommigen vinden het commissiepercentage te hoog, maar daarentegen biedt Amazon de mogelijkheid om met lage investering- en advertentiekosten een grote doelgroep te bereiken.

Waar moet je rekening mee houden?

Door te adverteren binnen Amazon, wordt traffic gegenereerd naar de productpagina’s; worden verkopen gerealiseerd en stijgt het aantal reviews, waardoor de betrouwbaarheid toeneemt. Adverteren binnen Amazon is noodzakelijk wanneer producten worden aanboden op Amazon die nog niet worden verkocht, maar waarvoor wél concurrentie is binnen categorie. Op deze manier wordt traffic ingekocht en stijgt de SEO vindbaarheid naarmate verkopen/reviews etc. toenemen. 

Wanneer er weinig aanbieders zijn worden de producten onder de aandacht gebracht door het optimaliseren van de productpagina’s (producttitels, productomschrijvingen, categorisaties en keywords). Het opzetten en inrichten  van een Amazon account duurt ongeveer 5 werkdagen. Daarna duurt het ongeveer een maand voordat Amazon de verkoper goedkeuring geeft.

Wanneer de producten reeds worden aangeboden, wordt gebruikt gemaakt van de bestaande productpagina’s. Daarom is het niet nodig om vertalingen te doen en kan de opdrachtgever direct starten. 

Gedurende de campagne worden de advertentiecampagnes geoptimaliseerd en wordt de prijsconcurrentie gemonitord. Dexport gebruikt de ProfitWiser om snel en gemakkelijk inzicht te krijgen in prijsaanpassingen van concurrentie. De advertentiekosten binnen Amazon zijn aanzienlijk lager dan de advertentie binnen AdWords. 1 euro clickkosten op AdWords staat gelijk aan 0,20 eurocent binnen Amazon.

Er moeten nieuwe productpagina’s worden gemaakt wanneer de producten nog niet worden aangeboden op Amazon. In dit geval moeten de producttitels, omschrijvingen, categorisaties en keywords zelf worden bepaalt. Hier moet goed worden over nagedacht en dit kan enige tijd in beslag nemen.

Wanneer de verkoper niet kan leveren wordt het Amazon-account tijdelijk of definitief gedeactiveerd. Daarom is het belangrijk om ten allen tijden voorraad aan te houden. Overweeg een koppeling met het voorraad-/CMS systeem om te voorkomen dat het Amazon-account op non-actief wordt gezet.

De algemene voorwaarden van de .de website kunnen grotendeels worden overgenomen naar de bedrijf- en productpagina’s binnen Amazon; mits deze voorwaarden juridisch correct zijn. De grootste verschillen qua juridisch tussen de website en Amazon zijn: datenschutz, widerrufsbelehrung.    

Met FBA heb je de mogelijkheid om direct te leveren vanuit het magazijn van Amazon. 

  1. Amazon zorgt voor het picken, verpakken en versturen van bestellingen. Op deze manier kan supersnel worden verzonden, direct vanuit het magazijn van Amazon.
  2. 24/7 klantenservice (telefoon, mail). 
  3. De producten die worden verzonden met FBA krijgen het “Prime” logo. Klanten weten op deze manier dat Amazon zorgt voor het verzenden, retouren en klantenservice.
  4. Amazon heeft een enorm groot magazijn dus is er geen limiet aan het aantal pakketjes dat verzonden moet worden.
  5. FBA kan worden vanuit meerdere verkoopkanalen. Bijvoorbeeld, een Duitse webshop kan zijn verzendingen ook doen vanuit FBA.


Let op:

De Duitse belastingdienst beschouwt FBA als een “lokale levering” omdat bestellingen worden verzonden vanuit een adres in Duitsland naar een Duitse adres. Om die reden wordt Duitse belasting in rekening gebracht. Dit geldt voor B2C- alsmede B2B-leveringen. Nederlandse leveranciers kunnen hiervoor gemakkelijk een Duits BTW-nummer aanvragen bij ons.